V této části bude pojednáno o e-learningu. Tento pojem se v současnosti velmi často používá v kontextu e-learningových systémů. Ovšem malá pozornost je věnována samotnému pojmu e-learning a jeho významu. Pojem e-learning akcentující pedagogickou stránku je možné charakterizovat jako vzdělávací proces, který je spojen s informačními
a komunikačními technologiemi (ICT). Probíhá zde vzdělávání za účelem dosažení vzdělávacích cílů (viz Bloomova taxonomie kognitivních vzdělávacích cílů).
Dalším pojmem související s e-learningem a často zaměňovaným je tzv. Learning management systém. LMS představuje prostředky, třídu, administraci, řízení a evaluaci spolu s nástroji pro podporu komunikace, interaktivity a moderní prezentace.
E-learning je možné dělit na:
Offline e-learning
Nevyžaduje připojení k jinému počítači prostřednictvím počítačové sítě. Typickým médiem je CD-ROM a DVD-ROM, dříve disketa.
Nejčastější způsob využívání na ZŠ a SŠ v ČR je off-line learning v kombinaci
s prezenčním vzděláváním, tzn. Blended learning.
Blended learning se nazývá kombinovaná výuka – kombinace standardní výuky
s e-learningem.
Základní modely blended learningu:
Přehled modelů blended learningu:
Online e-learning
Proces vzdělávání realizovaný prostřednictvím počítačové sítě. Dělíme ho na synchronní on-line e-learning a ssynchronní on-line e-learning.
Synchronní on-line e-learning
Vyžaduje permanentní připojení k počítačové síti. Komunikace mezi studenty a tutorem probíhá v reálném čase.
Nejčastější komunikační prostředky:
Asynchronní on-line e-learning
Účastníci komunikace nejsou v reálném čase dostupní. Zprávy si předávají např. prostřednictvím emailů nebo diskusních fór.
Nejčastější komunikační prostředky:
V praxi bývají často obě formy e-learningu (asynchronní a synchronní) v rámci jednoho kurzu propojovány. Příkladem může být: Učitel zadá studentům zpracování domácího úkolu. Studenti musí úkol odevzdat prostřednictvím systému Moodle. Učitel bude v úterý od 14 do 15 hodin k dispozici on-line na chatu a v diskusním fóru pro případné dotazy
k úkolu.
M-learning
Mobile learning – vzdělávání s využitím mobilních technologií jako jsou mobilní telefony, PDA, kapesní počítače, organizéry atp.
Příklady LMS v ČR
Předchozí |
Připraveno v rámci řešení projektu Environmentální vzdělávání pro pedagogy ZŠ číslo: CZ.1.07/1.3.10/03.0005 |
Následující |