Zvelebilová (2012) doporučuje rozdělit výuku do bloků. Taková výuka by podle Zvelebilové mohla vypadat třeba takto:
Blok I – seznámení
Pokud žáci již v minulosti něco tvořili, mohou se jejich práce na úvod promítnout. Zároveň dojde k jejich vzájemnému seznámení. Promítání je sice hlavně motivačním prvkem, učiteli však dává možnost získat přehled, na jaké „filmařské“ úrovni žáci jsou.
Blok II – přehled zásadních filmů
Ukázky významných filmů mohou inspirovat žáky k vlastní práci. O vybraných filmech by se měli něco dozvědět - kdy a jak vznikal a jak se vyvíjel (i po technické stránce).
Blok III – technika a teorie
Žáci by si měli osvojit nejzákladnější pravidla filmování – velikosti záběrů, pohyby, z čeho se kamera skládá, co jsou rychlost závěrky, výtěžek (gain) a clona (iris), jaké jsou druhy objektivů a média, na které lze zaznamenávat. Dále techniku střihu, hardware a software pro úpravu, autorské zákony a možnosti získání legální hudby. Nakonec by měla být představena technika pro projekci a prezentaci.
Lektor by měl brát při výkladu ohled na dostupnou techniku - především digitální technologii, které mají žáci k dispozici.
Součástí teorie je také psaní scénáře, dramaturgické práce a základní dovednosti sestavit příběh.
Blok IV – praktická práce s technikou
Na základě teorie si žáci vyzkouší ovládat vlastní zařízení. Pokud je k dispozici profesionální kamera, určitě i na tu by si měli „sáhnout“. Žáci by si měli vyzkoušet, jak se dělá nasvícení scény či záznam zvuku, aby si uvědomili, že reflektor i mikrofon jsou důležitou součástí praxe.
Po tomto bloku by měli mít žáci dostatek vědomostí a zkušeností pro vlastní domácí práci, kdy si to, co se naučili, zopakují sami s vlastní kamerou. Také si vyzkouší další úskalí filmování - režii herců, produkci, střih, postprodukci a distribuci.
Vhodné nástroje
Pro výuku na ZŠ autor doporučuje použít program Windows Live Movie Maker 2011, který je dostupný na adrese: http://explore.live.com/windows-live-movie-maker.
Windows Live Movie Maker 2011 je zdarma a umožňuje velmi jednoduše:
Předchozí |
Připraveno v rámci řešení projektu Environmentální vzdělávání pro pedagogy ZŠ číslo: CZ.1.07/1.3.10/03.0005 |
Následující |