Digitální výukové objekty mohou nabývat mnoha forem: obrázky, zvuky, videa, texty atd. Základní podstatou digitálních výukových objektů je ušetřit si práci při tvorbě tzv.
e-learningových kurzů a využít již jednou vytvořené materiály. Cílem tvůrce (tedy učitele) e-learningového kurzu by mělo být především rozdělení komplexních kurzů elektronického vzdělávání do monotematických, kontextově nezávislých
a znovupoužitelných částí, které budou dostupné pro vytváření dalších kurzů.
Pro potřeby základního školství není nutné hovořit o celých e-learningových kurzech. Výukové objekty začleněné do výuky je možné využívat i samostatně. Pomoci učitelům může tzv. Metodický portál, který představuje především úložiště výukových objektů zaměřené na předškolní, základní, gymnaziální i odborné vzdělávání. Přidanou hodnotou portálu je komunitní prostor určený učitelům pro vyjadřování názorů na výukové objekty, ale také pro výměnu pedagogických zkušeností. Adresa Metodického portálu je http://rvp.cz.
Cílem předkládaného materiálu je vytvoření ucelených základů nutných pro efektivní využívání moderních informačních a komunikačních technologií (ICT) a poukázání na situaci, jak současné ICT umožnily změnu tradičních způsobů práce i studia. Skripta spolu s výukou modulu Škola a multimédia umožní účastníkům kurzu s minimálními náklady obohatit a zkvalitnit vlastní práci prostřednictvím technických prostředků a metod využívaných v rámci ICT. Předkládaný text objasňuje elementární pojmy v oblasti ICT, multimédií a e-learningu.
Multimédia
Základním pojmem tohoto materiálu je pojem multimédia. S tímto pojmem se učitel setká při výuce s použitím počítače nebo elektronické tabule. Multimédia tedy představují koordinované sloučení textu, zvuku (řeči, hudby), obrazu, pohybu, animace a videa na obrazovce pomocí počítače za účelem zprostředkování informací a jejich sloučení do jediného kompaktního celku uloženého v digitální podobě.
„Multimédia se týkají jak nového obsahu, tak nových pohledů na starý obsah.“ (N. Negroponte)
ICT a koncepce výuky
ICT zařazené do výuky mohou plnit různou funkci. Dělit je můžeme podle modelů:
Efektivní výuka ICT
Autor tohoto textu považuje za podnětnou myšlenku, nevyučovat ICT odděleně, ale propojit ji s jinými předměty. Efektem takového přístupu je, že si žák přímo uvědomí význam jednotlivých postupů v ICT a propojení mezi předměty, tedy jevy vyskytujícími se v životě. Ze strany učitelů je nutnou podmínkou nejen dobrá znalost ICT, ale především vzájemná spolupráce. Základní tezí je, že samotná technologie (informační) je nedostatečná. Nutná je především změna procesu přípravy výuky a využití technologií pro zefektivnění výukového procesu (obrázek č. 1).
Obrázek č. 1: ICT jako nástroj efektivní výuky.
Příklad č. 1 - Mezipředmětové vztahy:
Výchova k občanství
Informační technologie
Dějepis
Přírodopis
Příklad č. 2 - Mezipředmětové vztahy:
Přírodopis
Zeměpis
Fyzika
Matematika a její aplikace
Obrázek č. 2: Příklad - poznávací výlet U3V, navigace GPS a počítačová grafika.
Předchozí |
Připraveno v rámci řešení projektu Environmentální vzdělávání pro pedagogy ZŠ číslo: CZ.1.07/1.3.10/03.0005 |
Následující |